Followers

Saturday, April 21, 2012

first week... sape kata jadi medical student tu best?

Assalamulaikum w.b.t.
mood sekarang.. kosong... kosong...
[untuk perkataan "kosong" sila baca ikut rentak lagu najwa latif]
tapi.. 
happy skit coz dah first week  posting medical...
sepanjang minggu ni... stress giler2...
x caye tengok post lepas... sampai aku decide nak quit medic...
then bila junior aku tanye "abang sanggup bayar balik ke duit JPA tu?"
bila terfikir benda tu... x jadi nak stop... banyak kot kena bayar...
RM250 000
mane nak rompak duit banyak tu... 
kalau dah keje pun belum tentu aku bleh kumpul duit banyak tu dalam masa 60 hari...
konklusinya... 
teruskan selagi hayat dikandung badan....

bila dah masuk tahun 3... camni la keadaannye.... ade jalan kelaur ke? maybe ade... maybe x de... [pinjam pic]
kenapa minggu ni aku stres?
meh aku story skit....
2nd day... aku blaja pasal murmur ngan CVS examination...
part examintion tu boleh terima lagi....
part murmur tu yang K.O. tahap nak bunuh diri... soklan yang ditanya oleh Prof S... 
definition? how it occur? how many type? how to differentiate?
causes murmur? common disease yang ade murmur?
dalam otak aku ade satu benda je..

???

seriously... 
aku x tahu and tak ingat langsung... yang aku tahu aku pernah belajar je...
basic physiology aku memang hancur +  patah seribu...
that why aku stress...
aku tak tahu ape2... camne nak examine patient... camne teruskan posting ni...
yang buat aku lagi stress...
3rd day dah kena present case... long case.. history + physical examintion...
and masa present hari tu, x yah cakap la...
aku sendiri x leh nak diagnose pak cik tu ade sakit ape.... 
bila examine.. aku x tahu camne nak examine, tak tahu ape yang aku nak examine ...
x tahu nak sebut ape...
hampir kena cekik ngan Prof S... so, result untuk presentation tu..

 FAIL!!!

sebab lain aku stress... aku kena prepare seminar Heart Failure...
yang bertambah 100X stress bila aku dapat part.. pathophysiology + sings & symptoms
aku rasa dalam mana-mana seminar... part ni part yang paling killer..
kalau dah masuk tahun 3... lagi la...  
kena explain satu-satu... x leh miss satu pun... 
kalau salah, get ready la...
pandai-pandai la jawab..nak goreng ke, rebus ke, bakar ke.. suka ati la..  
janji everything yang nak di explain tu kena ade reason..
ade brani???

hari khamis aku present seminar tu kat Prof C
coretan time present seminar ni memang aku x kan lupa sampai bila-bila....
siap ade adegan.. sepak dinding, tumbuk dinding, tinggi suara, 
monolog dalaman, part suruh aku calm down pun ada..
ape yang berlaku semalam tu.. orang yang dengar seminar tu je yang tahu..
salah aku gak... coz aku bodoh..
ok.. besarkan skit perkataan yang hujung tu...
BODOH
tak  explain dengan betul... x baca betul-betul...  tak study betul-betul....
semua x betul la...
Prof C pun satu.. ade gak part die ngade-ngade... 
malas nak citer lebih... benda dah lepas...

then.. esok dah masuk 2nd week...
untuk first week kena cover cardio... second week respiratory..
rasanya cardio aku ni ntah ape2 je... tunggang langgang je... cam baru lepas kena tsunami...
nak buat camne...
nampaknya kena blaja sendiri la... pandai la didik otak yang x brape nak pandai..
ape pun x bleh...

sape kata jadi medical student tu best?
aku x nak tipu.. seriously,  memang x best langsung... x best.. x best... x best...

it goes on [pinjam pic]
lukisan penaja:
semalam study pasal ECG... habis satu chapter, tapi cam x faham je...
nak mengeluh ke x... up to me...

2 comments:

ayub zainodin said...

errkkkkkkkkkkk......

make it best...wahahahaha~

::ecam:: said...

kalau la aku bole bantu ko msti best...huhu...sory..