Followers

Friday, January 21, 2011

kitaran bodoh.....



Assalamualaikum w.b.t.....
hari tu aku ade janji  nak cerita pasal kitaran bodoh.....
kalau korang perasan la.....  kita semua ni asyik buat kitaran bodoh je..... 
agak bodoh la kalau difikirkan balik..... 
bile aku tahu pasal kitaran ni... aku terfikir..... kenapa la aku ni bodoh sangat......
kite memang x bleh nak lari daripada kitaran....
tapi kite boleh ubah....

camne nak start ek....
ok... aku cerita pasal diri aku la.....
pukul 6 bangun pagi.... aku iron baju sbb nak pergi kelas...
lepas iron baju... aku mandi.... sembahyang subuh.....
lepas mandi.... pakai baju.... bersiap nak pergi kelas....
sampai kat kampus.... singgah cafe... sarapan pagi....
pastu masuk kelas.... sampai pukul 10....
pukul 10... rehat.... kalau lapar... makan lagi [minum pagi....]
pukul 11 masuk klas balik.... 
kelas sampai pukul 1..... pukul 1... lunch...
pastu pergi surau.... sembahyang zohor.....
pukul 2 masuk kelas balik.... sampai pukul 5......
pukul 5 balik bilik... rehat....
kadang2 tu... basuh baju....
 
lepas maghrib kluar makan....
lepas isyak.... bukak laptop... bukak FB, update blog, tengok movie...
kalu rajin.... study.... x pun sembang ngan kawan-kawan....
bile dah nak masuk pukul 1... tido....
pukul 6 pg... bgun lagi... buat benda same...
sebab tu aku kate ape yang aku buat ni kitaran bodoh.... asyik ulang benda same je....
kadang-kadang je.... buat benda lain skit....
 
ni ade satu lagi kitaran bodoh... secara general....
first.. kite dilahirkan.... bile sampai umur 5 tahun... masuk tadika...
untuk ape?... sebab nak masuk sekolah rendah....
pastu ambik UPSR... untuk ape?.... nak masuk sekolah menengah....
then ambik PMR ngan SPM.... untuk ape?
nak masuk Universiti or matrikulasi....
bile dah asuk U... untuk ape?... dapatkan ijazah....
untuk ape?.... mesti la nak keje kan.... untuk ape kite kerja.....
sebab nak dapat gaji..... untuk ape duit gaji tu????
nak beli nasi... nak beli makanan...beli pakaian... dll....
cube fikir.... dari tadika sampai kerja... matlamatnye nak makan je...
rugi kan?..
 
korang tahu tak matlamat kite sebagai manusia....
ape tugas kite... untuk ape kita dicipta....
"kite makan untuk hidup.... bukan hidup untuk makan....."
fikir-fikirkan.....






2 comments:

Just.A.Blogger said...

so,bgaimana kah nk jadikan kitaran bijak??

Inche Pelukis said...

senang je.... try capai matlamat hidup yang sebenar..... beribadat kepada ALLAH.... dan menjadi khalifah di bumi....
kelainan membawa kepada perubahan....