Followers

Thursday, October 27, 2011

"wrong!!!".....

Assalamualaikum w.b.t..
sementara ade waktu terluang ni.. aku nak sambung citer pasal exam...
aku dah citer pasal exam teori ngan OSCE...
so, hari ni aku nak citer pasal exam clinical plak....
hari kedua End Of Posting...
malam before exam tu... kte orang dah buat study group...
study soklan yg bakal kluar... recall balik patient ape yang ade kat ward tu...
PID, DFU, OM, MVA, RA, OA, ACL, PCL
[x faham kan... buat2 faham je]

Alhamdulillah... aku dapat case fracture of patella...
dalam mase 45 minit... aku kena clerk + buat physical examination...
susah gak nak cari chief complaint pak cik ni....
 Alhamdulillah... nasib baik dapat.. swelling + hematoma kat right knee...
pak cik ni citer semua.... dari A sampai Z...
so, xde masalah nak buat citer... cuma kena pandai susun je...
mase buat PE... part auscultation hancur!! aku x dengar pun bunyi jantung pak cik tu..

dah cukup 45 minit...
kluar daripada ward and tunggu examiner datang...
time ni aku prepare pasal investigation, managemnet & diffrential diagnosis..
[nasib baik Dr. A tolong skit2... kalu x, aku pun x de idea]
die ade cakap pasal BUSE.. tapi aku x tulis coz x tahu ape function BUSE...
ape function BUSE tu? sape skrang aku x tahu, malas nak check..

bile examiner datang... aku dapat Dr. I...
mase nak present.. patient x de, pak cik tu pergi mandi..
so, Dr I kate... present je...mula tu ok.. bila aku dah habis cakap...
Dr. I "Can I ask you some question".... "Hmm... Ok"
"patient ade demam x?, lepas jatuh tu patient ambik cuti x?camne kehidupan patient? patient bleh buat keje ke x?"
part demam tu aku tanye... tapi x cakap... yang lain tu aku x tanye...
Sabor je la...

next... die sruh aku buat examination of right knee...
sekali lagi aku gali kubur sendiri... trus buat palpation, x buat inspection...
Dr. I "Awak biase buat palpation trus ke?"
[dalam hati: alamak!!! lupe lagi... adekan ini tanda-tanda untuk fail]
bile dah habis buat inspection... aku buat palpation...
so, dapat la merasa buat pattela tap ngan pattela fluid shift test..
dua-dua positive.. dah lutut pak cik tu bengkak memang la positive...

part terakhir... part soal-menyoal...
Dr.I "Ok, skrang buat neurological examination"...
"errrkk.. camne ek.. move the foot"
"Ok.. before you do, what nerve supply lower limb?"
"errr.. Tibial nerve".. "Ok.. other than that?" " Sciatic nerve"
"Ok.. part of Sciatic nerve... what nerve? "hmmm.. peroneal nerve"
"Ok, Good... now show me how you examine?"
"Pak Cik gerakkan jari kaki... Ok,.. pastu gerakkan kaki.. bleh dok"
Dr. I.. " Ok.. tadi tu awak check nerve ape?"
"Hmmm.. nerve ape ek?... Tibial nerve!"
"WRONG!!!"
[dush!! dush!!.. mati kena tembak]
ok..
tu je citer untuk hari ke-2 exam...
khabar taufan mengatakan result dah kuar... dan semua LULUS...
kalau btul lulus..
Syukur Alhamdulillah...

lukisan penaja:
kenapa aku buat kesalahan yang sama... ingat INSPECTION dulu bru bleh buat PALPATION...
esok aku nah pergi kedai buku banggol.. nak beli novel baru.. sape nak ikut? 
jom!!!