Assalamualaikum w.b.t....
semua orang dah update blog ni... skrag turn aku plak...
Alhamdulillah.. secara rasminya exam end of posting dah tamat..
so, posting orthopaedic I pun dah tamat gak...
pas ni dah x jenguk wad 4EF lagi... x pe.. Year 4 nnti kami datang balik...
next posting... Mr. D kate surgery...
get ready your mental & physical... pasni confirm kena bom kaw2 punye...
exam camne?
exam camne?
ok... skarang aku nak citer pasal exam EOP tu...
exam tu 2 hari je.. 1st day teori + OSCE... 2nd day Clinical....
walaupun pun 2 hari je... tahap kestressan sama cam nakpro exam....
sape yg x stress....
kalau fail bukannya kena repeat paper... tapi kena repeat posting..
untuk hari pertama exam... kelam kabut giler coz aku x study...
orang lain sibuk study... aku plak... sibuk buat case write up...
masuk exam tu... otak kosong je...
nasib baik soklan teori tu banyak soklan KBKK... time exam pandang atas je...
duk pikir kot2 ade jawapan yang melekat kat siling tu...
duk pikir kot2 ade jawapan yang melekat kat siling tu...
soklan PBQ.... x nak komen ape2... jawapan ikut logik otak aku je...
MCQ... sedih coz soklan senang pun bleh salah...
untuk MCQ aku dapat 13/20... ok la tu... syukur Alhamdulillah..
lepas exam teori... petang tu OSCE plak....
dapat soklan examination knee ngan examination of shoulder...
yang shoulder tu ok la.. coz kena main angkat2 tangan je...
yang knee tu... hancusss...
Dr. N kate "Can you show me how to du Drawer's Test"
aku dengan gaya sopannya... minta kebenaran..
"Encik.. saya nak duduk atss kaki encik ni... boleh ke?.. kalau sakit bgtau.."
aku terus je naik ats katil, then duduk ats kaki "patient" tu....
ok.. korang x yah teka... nnti Dr. N bgtau... Dr N kate camni..
"did you miss something?"
aku dengan muka yang xbrape nak confident..
"Errr.. Kena buat inspection dulu ke?"... Dr. N... "Yes"
dengan sopannya... aku turun dari katil tu... then buat inspection...
"no muscle wasting, no scar, no swelling" then aku buat Drawer Test...
"Drawer Test: Negative" Dr. N... "Anything else that you wan to do?"...
dengn suara yang x brape nak kuar, aku cakap...
"hmmm... Lachman Test.. eh, x payah... errrr.. x de kot"
time aku sebut Lachman Test, Dr. N buat muka terkejut.. pas tu die cakap...
"Awak x nak cari joint line ke, xnak check any tenderness ke... Hmmm x pe la.. masa dah tamat"
MasyaAllah... camne bleh lupe ni...
ok..
tu je cerita untuk hari pertama exam....
untuk hari yang kedua.... exam clinical... lain kali aku cerita...
skrang aku nak sipkan design untuk baju persatuan....
dengan sopannya... aku turun dari katil tu... then buat inspection...
"no muscle wasting, no scar, no swelling" then aku buat Drawer Test...
"Drawer Test: Negative" Dr. N... "Anything else that you wan to do?"...
dengn suara yang x brape nak kuar, aku cakap...
"hmmm... Lachman Test.. eh, x payah... errrr.. x de kot"
time aku sebut Lachman Test, Dr. N buat muka terkejut.. pas tu die cakap...
"Awak x nak cari joint line ke, xnak check any tenderness ke... Hmmm x pe la.. masa dah tamat"
MasyaAllah... camne bleh lupe ni...
![]() |
| ok.. camni la caranya nak buat Drower Test... cuba bayangkan aku dah duduk kat ats kaki patient then trun balik coz lupa nak buat inspection... |
tu je cerita untuk hari pertama exam....
untuk hari yang kedua.... exam clinical... lain kali aku cerita...
skrang aku nak sipkan design untuk baju persatuan....
lukisan penaja:
moral of the story: buat inspection sebelum sentuh patient.. jangan main terkam je...



2 comments:
xpe...kita da usaha...1st time nk adapt...len kali, insyaALLAH lagi better....jgn disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga....kami yakin dgn Dr. Sarimi...chaiyok....
ok.. Thanks....
Post a Comment