Followers

Sunday, November 20, 2011

The 11th hour...

Assalamualaikum w.b.t....
alhamdulillah... baru bangun, selepas tido seawal 8.30 malam...
walaupun tido agak terganggu.. tapi x pe la..
sabar je... malas nak emo-emo...
tu hak diorang nak gelak or whatever yang seangkatan dengannye...
aku just luahkan kat mukabuku je... 9 orang like..
lepas tu aku x tahu ape yang dah jadi coz aku sambung tido sampai pkul 4.15 pagi..

[kredit to.. Ustaz Azhar Idrus]
ok..
skrang aku nak sambung post pasal 12th or 11th..
tajuk untuk post ni 
"The 11th hour..."

"The man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th"

korang dah jumpa maksud yang tersirat dalam ayat ni....
maksud die x de la tersirat dalam sangat.. 
kalau translate dalam 'bahasa ibunda' pun dah faham..
jangan gatai nak translate dalam bahasa tamil ke korea ke france ke..  
Malay is the first choice
ok.. aku tolong translatekan....
"Orang yang bertekad untuk berubah pada pukul 12, mati pada pukul 11"
ade faham?

agak menakutkan...
dah bertekad nak berubah.. tapi x sempat...
even diberi lebih satu minit pun.. 11.01... aku rase time tu pun x sempat gak.
tapi dalam novel tu.. diorang sempat berubah pukul 10...
tu dah dikira... masa kecederaan... 
walaupun lewat, diorang dapat ape yang sepatutnya diorang dapat...
sekurang-kurangnya ISLAM diorang bukan hanya pada nama or MyKad je...
diorang sempat mencari erti hidup dan erti ISLAM
 
dalam novel... semua benda bleh reka.. tapi dalam hidup sebenar...
dah decide nak berubah pukul brape? sempat ke? 
peluang tu ade ke x? sape nak guide kita?
dapat ke kita berubah 100%? kalau berubah DIA terima x perubahan kita?
kalau fikir semua pesoalan tu... terasa la diri ni sangat lemah...
dah 22 tahun hidup... tapi sampai sekarang x tahu bila nak berubah...
nak tunggu umur 23?... 
ntah-ntah x sempat pun nak merasa umur 23...

hari tu aku ade main komen-komen kat mukabuku...
mula-mula bincang pasal bola, pastu masuk bab rakyat malaysia...
then bab MyKad, last skali bab sijil kelahiran, sijil nikah dan sijil kematian...
sijil kematian... nampak pelik... tapi tu milik kita...
ingat, "Mati itu PASTI"... semua orang akan dapat sijil tu....
time sekolah dulu... semua berebut-rebut nak kumpul sijil... main guli pun nak mintak sijil
pernah x berebut-rebut nak dapatkan sijil kematian?

x yah berebut pun x pe...
semua orang akan dapt sijil ni... baby umur 1 hari pun layak dapat sijil ni...
ingat ye..

"Sijil kelahiran kita dah ade, sijil kokurikulum bersepah kat dalam file,
sijil nikah.. semua orang nak.. insyaAllah ade rezeki dapat la
tapi, sijil kematian.. x tahu bile nak dapat
ntah-ntah dah pos tapi x tak sampai lagi... maybe "postman" tu sesat
maybe gak "postman dah ade kat simpang depan tu je
kejap lagi sampai la... so dah raedy?"

kalau aku...
secara jujur dah bedebar-debarnya..
"AKU TAK READY LAGI"
tapi.. dalam Al-Quran ade sebut

"Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasa mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan."
Al-Anbiya':35

semua yang aku kongsi ni, aku dapat kat novel "Contengan Jalanan"
to all my friend
"aku teringin nak masuk syurga"
"siapa yang x nak?"
"kalau kau masuk dulu, tarik aku sama?"


aku tahu korang busy nak baca buku medic yang tebal dan susah nak faham tu... ape kata rehat kejap pastu baca novel... x rugi pun...
lukisan penaja:
aku tak tahu samada aku akan berubah ke tapi... hopefully entry ni bleh buat orang lain berubah... jangan lupa ajak aku skali... aku pun nak masuk syurga gak...

2 comments:

Anonymous said...

berubah itu sudah pasti perlu.. diri sendiri yang menentukan nak ke tak nak... So klau org tarik, hati kata tak nak pun tak gune jugak....
Apa2 pun sma2lar doakan perubahan positive untuk diri sndiri dan kawan2...
=)

Iman Lurv Islam said...

TQ...post yang sangat menarik...kita pasang niat, insyaALLAH, dipermudahkan....