Followers

Friday, April 15, 2011

teringin... tapi, layakkah aku?

Assalamualaikum w.b.t.....

bestnya!!!!
cantik kan gambar kat atas tu....
tibe-tibe je teringin nak makan satay....
[gambar tu aku dah edit... nak bagi nampak lagi sedap..]
rasenya.. dah lame kot x makan satay.... 
insyaAllah... next week balik rumah....
aku nak blanje diri sendri makan satay....
kalau ade orang blanje.... lagi best....

hmm.... 
hari ni ade usrah kat bukit besar....
penat giler daki bukit besar tu... 
x sampai 1 minit dah tercungap-cungap...
[al-maklum la dah lama x daki bukit....]
time usrah... aku just pendengar yang pasif je....
x menyampuk ape yang diorang bincang... and x bagi pendapat....
sekarang ni aku rasa cam ilmu aku ni.... 
sikit sangat...
persoalan yang timbul... layak ke aku join usrah ni?

yang kedua...
tentang bacaan Al-Quran....
MasyaAllah... rase cam budak baru belajar mengaji....
x kenal huruf.... x kenal hukum tajwid...
memang truk giler... 
[aku tahu ape sebabnya... tapi x bleh bagitau.....]
sekali lagi persoalan yang sama berlari-lari kat otak aku ni....
layak ke aku join usrah ni?


moral of the story...
adakah iman aku setebal kulit bawang?...

8 comments:

ayub zainodin said...

dengan adanya usrah inilah yg boleh bukak mata kita...selama ini ayub pun x jelas tentg tujuan kita hidup atas dunia ni...tetapi apabila ALLAH mempertemukan ayub dengan usrah ni,,alhamdulillah...ayub nampak kenapa ALLAH cipta kita...ilmu yg kita dapat dalam usrah jgn disia2kan...

::ecam:: said...

layak...

Inche Pelukis said...

Dr. Cinta... tq, itu la kelebihan usrah.... ntah la.... was-was dalam hidup... adakah ianya suatu yang normal.....

Ecam: ape yang layak? btul ke layak?

republic of CENDOL said...

ana rasa anta layak sesangat..
berbanding dgn ana ni..
anta jauh lebey layak...

Anonymous said...

bg sy xde istilah xlayak gi usrah..dgn gi usrah kte sentiasa diingatkan yg mne slh yg mne btol..dan kita bole berubah..berusahalah tok sentiasa ade dlm usrah..tp kalo usrah yg melibatkan politik tu sy no komen...

Inche Pelukis said...

Repubic of cendol:
orang kate.. kite x bleh nak nilai diri sendiri... orang lain je bleh nilai kita ni baik ke x.... ana rase, ana memang x layak.... kalau di bandingkan ngan enta... ana akan layak jika dibandingkan ngan budak darjah 1...

anonymous:
komentar tanpan nama... agak menarik.... btul kot, x de istilah lyak or x layak... but sometime, kita akan rase kita x layak untuk sesetengah perkara... itu yang ana rase sekarang....

Anonymous said...

dalam usrah itu ada tarbiyah
dan tarbiyah ialah suatu proses..

tarbiyahlah yang mengubah..

tidak perlukan kelayakan..

hanya perlukan kemahuan,
then kesungguhan,
then do the 'change'
lillahitaala

even skaters boleh berubah, why not us? (bace novel versus-byk yg boleh dpt)

wallahua'alam

Inche Pelukis said...

ananymous:
tq for the nasihat.... maybe ana was-was... same cam ana cakap sebelum ni... sometime time kite akan rase yang kita x layak... seperti roda... kadang2 duk kat bawah... kadang2 duk kat atas...