Assalamualaikum w.b.t..
selamat pagi... pagi-pagi dah update blog.. dah x de keje update blog je la....
ok.. hari ni hari kedua cuti... total cuti 5 hari...
lame tu?... x balik kampung ke?.. of course la x...
hujung minggu ni ade program... so, aku bercuti kat sini je la...
Ok ape, cuti kat sini... hari-hari duk kat bilik je...
nak kluar... hampeh.. dah la x de duit.. cuaca plak, asyik hujan je... aku pun malas gak nak kluar....
buat je la ape yang patut kat bilik ni....
berita baik
nak kluar... hampeh.. dah la x de duit.. cuaca plak, asyik hujan je... aku pun malas gak nak kluar....
buat je la ape yang patut kat bilik ni....
berita baik
hari ni result PMR kluar.. all the best...
jangan risau kalau result x cantik.. aku dulu dapat 4A 4B...
tapi... tengok skrang ni... still bleh amik medic...
hmmm..exam camne?
waaaaa... sangat-sangat nightmare...
jawapan "fevret" aku bila kena soal...
"sorry, i don't know"
seyesly.... memang teruk giler... rase cam ntah ape2 je aku cakap...
history taking berterabur cam "taik kambing" [bak kata Mdm S J la..]
dah present sampai kat social history...
bru perasan, lupa nak cakap pasal systemic review..
bru perasan, lupa nak cakap pasal systemic review..
ni bukan kategori sengal... ni kategori nyayuk....
satu lagi.. point agak penting, tapi lupa nak cakap... mse ni aku dah habis present...tiba-tiba rasa nak mencelah..
"errr.. sorry.. i forgot to say that patient also complaint about loss of appetite and loss of weight"
kalau yang ni.. aku rase cam... alahai BODOHNYA....
satu lagi... part lost perkataan time present...
satu lagi... part lost perkataan time present...
yang ni biase berlaku... bila hyperthyrodism + nervous....
aku lupa perkataan KAHAK dalam english..lame gak fikir...
ape la kahak dalam english...
ape la kahak dalam english...
memang time ni perkataan tu x de langsung dalam memori aku...
bile dah give-up.. aku cakap je..
"patient have history of cough about 1 month duration associated with kaaaahaak"
physical examnation...
yang ni semua step dah lost ntah kemana-mana..
inspection pun x tahu nak cakap ape...
patient yang ade IV drip kat tangan pun aku nampak, tapi buat2 x nampak....
pastu examiner cakap.."awak nampak x ape kat tangan patient tu?"
rase cam nak amik je branula tu.. cucuk kat mata...
coz mata ngan otak x bekerjasama...
coz mata ngan otak x bekerjasama...
bila dah habis inspection... buat palpation ngan percussion...
diorang tanye pasal liver spend...
aku memang tahu, tapi x ingat... camne nak measure... brape normal length..
yang aku ingat start kat 5th intercostal space
bila aku buat... examiner kate..."eee.. x kan start daripada nipple kot".. dah la patient perempuan...
NYESAL X STUDY PASAL BENDA TU!!!
then.. bila rase cam dah complete semua physical examniation...
Miss H "are you finish your physical examination"... aku "hmmm.. Yes"
korang prasan x step ape yang aku x buat..
AUSCULTATION
benda ni aku prasan aku x buat.. bila aku dah on the way nak balik...
differentioal diagnosis.. main tembak je.. reason x de...
untuk part investigation ngan management...
aku guna ilmu tembak dan ayat pengasih "sorry, i don't know"...
tu je citer untuk EOP assessment untuk posting Surgery..
alhamdulillah dah hbis 2nd posting..
result... tawakal je..
next posting..
PUBLIC HEALTH
![]() |
| sayounara surgery 1... |
lukisan penaja:
kahak dalam english adalah sputum... ingat baik-baik..
S.P.U.T.U.M

1 comment:
nak sain..nak sain....
Post a Comment