Followers

Saturday, October 6, 2012

from medicine to surgery

Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah... tiba gak masa untuk luangkan diri ngan blog yang dah lama menyepi ni...
hampir sebulan kot aku x update blog...
busy ke? Ade la sikit-sikit... tapi junior aku cakap...
"Abg ni nampak rileks je... x de keje ke? selalu je lepak library, sembang kat cafe..."
so, faham-faham la... life aku ni tersangat la "busy"....
camni ke life medical student?
aku rasa aku sorang je yang hidup ngan gaya rileks tahap badak air ni...
kalau bleh sepanjang hayat nak berendam dalam air je... 
btul tak Encik Badak?
bila something bad happened mula la nak menyesal tak berperasaan...

Ok... 
sekarang aku dah berjaya tamatkan 1st posting untuk 4th year ni...
my first posting "Medicine II"
medical student kata... posting ni paling susah....
BETUL TU!!! 1000% aku setuju... posting ni paling susah...
tapi posting ni gak yang paling menarik.. banyak benda yang bleh belajar...
yang x bestnya... time ni la... 
aku punye basic medical sciences nak kena korek...
benda-benda basic tu dah lama termendap kat medulla oblongata...
korek punye korek.... sikit je dapat... 
memang fail habis la...

esok.. aku dah masuk 2nd posting....
InsyaAllah... "Surgery II"... so, tinggal lagi 9 posting untuk 4th Year ni...
citer sikit pasal exam hari tu....
MCQ.... hancur lebur hati aku... 10 soalan... semua pakai teknik guess je...
Tawakal je la... 
MEQ... yang ni ok skit.... syukur Alhamdulillah....
next.. OSPE.... 3 station... 1st salah diagnose... 2 nd and 3 rd... insyaAllah betul...
moral of the OSPE... blaja pasal ECG betul-betul...
keesokan harinya.. Long Case...

dapat Pak Cik 57 tahun from kawasan Hulu... sangat mencabar...
yang  aku x leh terima kenyataan bila nak dapatkan part chief complaint ngan history of presenting illness...
bila tanye knape pak cik datang hospital....
intro pak cik tu  dah Ok..
"Badan pak cik jadi penat, tak larat nak gerak, kaki ngan tangan jadi sejuk" ayat seterusnya...
"kalau orang kampung cakap... pak cik ni kena sampuk ngan hantu tu"
time tu... rase nak give-up je... 
dah 30 minit x dapat chief complaint... So, aku proceed ngan physical examination
Alhamdulillah... ade sign clubbing ngan murmur...
bila tanye balik... "Pak Cik ade demam x?"
"Ade, hari khamis deman, badan panas, tapi pak sejuk sampai terketar-ketar"
Ok.. high grade fever rupenye...
aku punye diagnosis  "Infective Endocarditis"...

before exam... dapat snack from junior-junior..
orang lain dapat satu...
Alhamdulillah... aku dapat empat... Hehehehehehe..
thanks coz tolong doakan senior korang yang malas and tak brape nak pandai...

Thanks...
All The Best gak untuk korang... semoga menjadi seorang doctor yang hebat.. Aminnn
rasanye cam dah panjang je post ni...
lain kali beta update lagi..

lukisan penaja:
satu mimpi ngeri yang bakal menghantui aku untuk next posting?
 Apakah mimpi ngeri itu? Wait and see je

No comments: