Followers

Thursday, September 29, 2011

patient bagi petua...

Assalamualaikum w.b.t...
hari ni hari khamis... like laju2 coz esok cuti... bleh rehat sampai penat...
tapi kena ingat... next week dah masuk minggu ke-4 untuk posting ortho..
that means...
exam dah dekat la tu.... total untuk posting ortho ni 7 minggu...
yang pastinye.. history taking ok kot.. tapi physical examination xtahu ape2...

x pe jangan risau... bak kata Albert Einstein...
"It's not that i'm so smart, it's just that i stay with problem longer"
so, bak kata aku plak..
"It's not that i don't know how to do physical examination, it's just that i stay with patient longer and just take the history only"
[minta maaf kalau aku punye english x ok.. memang x ok pun]

cakap pasal history taking..
tadi aku sempat join kawan aku main reporter2 ngan patient...
ade satu soalan ni... jawapan yang patient tu bagi lain skit... 
kawan aku tanye "Awak ade demam x?"patient tu jawab...
"Ade!, tapi... saya x suka makan ubat, kat umah saya berlambak ubat.. mak saya nurse. Biasanya kalau demam ubat saya maggi je.. nnti U try la... amik manggi.. pastu masak then campur minyak... time maggi tu panas lagi, makan terus... time tu mesti keluar peluh kan?? bila dah keluar peluh.. demam pun ok la.."

ape yang lain dari yang lain jawapan patient tu bagi?
soalan 4 patah perkataan je... jawapan dia 54 patah perkataan...
siap bagi petua lagi...
ni 1st time aku dengar petua.. kalau demam makan maggi...
sape2 yang dah bace... jangan lupa try.. kalau mujarab, bgtaua aku...

ok... 
tu je post untuk petang yang mendung2 manja ni...
bye.. bye...

"ade demam x?".. " Ade.. bla... bla... bla...
lukisan penaja:
antara ayam dan telur... yang mana keluar dulu?

1 comment:

Iman Lurv Islam said...

xleh blah...ada logik la jugak...takpe, nnt elective posting, iman cuba wat survey & research pasai ni...xpasai2 dpt title prof before finishing medical studies...terbaik punyer....