Assalamualaikum w.b.t...
dah berhari-hari tak update blog ni... ye la medical student katakan...
mesti la busy memanjang... x de masa nak update2 blog ni...
nak main FB pun x de masa..
nampak je online... tapi tuan tanahnye x de...
terbongkang kat atas katil.... sebab penat + stress duk bela otak udang gred AAA
then. hari ni cuti.. so,free 24 jam... bleh la kau upadate blog...
seminggu satu post cukup la... banyak lagi keje lain yang aku nak buat...
firstly.... Alhamdulillah.. dah habis minggu ke-3 medical posting..
kalau ikut logiknye... aku dah expert bab-bab examination untuk CVS, RS ngan abdomen...
Pang!! (tampo pipi sndri) jangan nak mimpi la...
tu tak logik namanya.. yang betul-betul logiknya... still terkapai-kapai...
cam orang yang nak lemas kat tengah-tengah laut pastu kat tepi-tepi ade ikan jaws...
panic... panic...
aku plak lemas kat tengah-tengah posting...
ok.. stop pasal lemas... kan betul-betul lemas.. sape yang susah? diri sendiri gak yang susah..
kiter citer ape yang berlaku semalam... ni citer yang paling latest..
semalam.... sepatutnya kelas hbis kul 12 ++
coz petang takde BST... ingat petang tu nak pergi hospital clerk patient je...
sekali ade yang mintak ward round plak...
our beloved lecturer cakap la
" Ok... petang ni kul 3.30 kita buat ward roud, make sure semua kena ade kat hospital...
nanti saya pick je ward mana yang saya nak"
hahahahaha.. gempak tak??
memang gempak sangat coz hari rabu aku x pergi hospital...
kelas kat kampus je, dari pagi sampai petang duk bertapa kat kampus je la...
pukul 2... aku pergi hospital sebab nak clerk patient....
nasib baik petient tak ramai then ade patient yang aku dah clerk dua tiga hari lepas....
sempat la clerk dua tiag patient...
yang baru masuk sorang je... yang lain semua dah nak discharge....
discharge ke.. tak discharge ke... still kena clerk gak..
tapi ade dua tiga patient yang aku x clerk coz patient tido... orang sakit kena banyak rehat...
kan... kan..
kul 3.30 ptg Prof S datang...
then die pilih ward 7CD... fuhhh.... lega... coz aku jaga ward 8EF...
so, follow je la round kat 7CD....
"Ok. tell me about this patient... sape jaga patient ni?"...
kalau x clerk betul-betul.... satu jawapan je keluar kat mulut time tu...
"erk... erk... erk.. sorry"
gerak pergi kat patient lain plak... "how about this patient, present the history"
still same answer...
but improve skit coz my friend lupa bawa clerking note pasal patient tu..
move lagi.. "Ok.. This patient??" jawpannya "sorry.. x clerk.."
"Hmmm... round kat depan plak... acute cubicle... this patient? sape jaga? present case.."
patient ni unconscious, so history memang x complete la..
tapi still kena bom gak...
"next cubicle plak... tell me abou this patient"
history dah ok... tapi bila tanye balik, tak brape nak sama la plak...
last cubicle... "sape jaga kat sini... clerk patient x? Ok present pasal pak cik ni"
sekali lagi kena bom
coz patent dah nak discharge... then history pun x complete....
that's all secara ringkas pasal ape yang berlaku semalam....
banyak pengajaran and banyak benda yang kena improve... especially pasal patient...
memang kena clerk detail... and remember everything...
"patient personal detail + date admission + chief complaint + HOPI + relevant Hx"
yang tu wajib and harus tahu....
untuk kawan-kawan aku yang jaga ward 7CD... x pe jangan stress..
baru first ward round...
sama-sama la kita improve ape yang patut...
![]() |
| [pinjam pic] |
setakat ni je... aku pun dah x de idea nak taip ape...
kalau x best jangan baca...
lukisan penaja:
next week seminar lagi... untung la.. cuti 3 hari prepare untuk seminar je la....

2 comments:
pic 2 paling stuju~haha
siannya kena bom....meh nak kasi bom jugak kat Abg Sarimi...bombkebaboo...hahaha, pesanan ikhlas drpd junior - rajin2kan diri clerk patient ye...*dengan muka selamba*...huhuhu
Post a Comment